Svar: Mad til 5 mdr gammel pige

23. marts 2005

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Lise

Din datter er kun 5 mdr gammel og det er naturligt at det tager lidt tid at vænne sig til skemad. At spise ca 1 dl af gangen i hendes alder synes jeg er rigtig fint og da hun er glad for risgrød, så prøv at bibeholde denne.

Risgrød er heldigvis så 'rent' i smagen at du med fordel kan tilsætte andre smage til denne grød og på den måde vænne hende til andet. Det er fint at tilsætte 1 skefuld frugtmos til 1 dl grød. Det kan være alle slags frugter (hjemmelavet eller på glas), det kan være sveskemos, eller det kan såmænd være gulerodsmos - ja gulerod og grød sammen er jo ikke det mest lækre, men jeg kender faktisk familier som har fået børnene til at spise grøntsagsmos ved at forsøge med lidt igennem risgrøden.

Kartoffelmos hæver i munden og der er nogle børn som ikke er glad for dette. Derfor vil det være en god idé at du forsøger med grøntsagsmos lavet af gulerod, blomkål, brocholi, således at du enten kun laver mos af dette eller så kartoffelmosen kun kommer til at udgøre en skefuld og ligesom binder det andet lidt mere sammen, altså uden af udgøre størstedelen.

Mængdemæssigt er det svært at sige, hvor meget hun skal spise. Nogle børn spiser meget og andre lidt og der skal være plads til selvregulering. Principielt kan man dog sige at det er bedre med små og hyppige måltider i stedet for få og store måltider. Jeg vil således hellere have at barnet spiser 1 dl x 3 daglig end 3 dl en gang dagligt. En bud på en normal portion er på ca 2 dl.

Til skemaden synes jeg umiddelbart at du skal tilbyde vand af et lille snapseglas, da du jo både ammer og giver flaske og det derfor lyder som om din datter får sit mælkebehov dækket. Du kan med den alder din datter har ikke længere gå ud fra at hendes behov er ca 1/6 af hendes vægt, men du må tro på at hvis du tilbyder hende, så tager hun hvad hun har behov for. De fleste børn på hendes alder og størrelse vil dog nok have brug for ca 1 liter mælk i døgnet og derudover skemad. Hvis din datter har 5-6 gode våde bleer i døgnet, så får hun umiddelbart ...

Annonce

... nok.

Det er korrekt at frugtmos ikke skal gives i store mængder, da børn jo ofte nyder det lidt søde og derfor godt kan finde på at foretrække dette fremfor grøntsagsmosen.

Din plan for dagen ser fin ud i forhold til hendes alder, så det synes jeg ud skal fortsætte med. Du kan fortsat tilbyde hende flaske/bryst efter et skemåltid og efterhånden som hun bliver større og spiser større portioner, vil hun kunne få mælk af en kop sammen med maden og dermed skrue sit mælkebehov ved dig eller fra flasken ned. Sålænge hun er under 9 mdr synes jeg dog at du skal bibeholde flaskerne eller amme, især når hun skal sove (som hun vel også får nu?). Det er en god måde at falde til ro på og på den måde får hun sin mælkemængde dækket fint ind. Først efter 9 mdr´s alderen kan hun nøjes med to flasker dagligt (morgen og aften), indtil da skal mælk fortsat udgøre størstedelen af hendes indtag.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hendes sut kan du hælde over med kogt vand når den trænger, ellers kan du nøjes med at skylde den under rindende vand. Hun må jo gerne få vand fra hanen nu.

De fleste børn kan godt lide majs og risgrød, som er en helt fin og lind grød. Nogle børn synes dog også ringtig godt om hirsegrødens smag og den lidt mere fnuggede konsistens. Med hensyn til mos, så kan de fleste godt lide mos med gulerod, fordi gulerod har en lidt sød smag.

En plan for dagen som du har lavet er fin. Du skal i princippet ikke skifte imellem de forskellige typer grød og mos særligt tit. Det er altså ganske udmærket at du holder dig til noget genkendeligt den ene gang om dagen. Jeg foreslår derfor at du bibeholder den vante grød, som din datter glad for til frokost og så forsøger med lidt varieret grøntsagsmos om aftenen. Eller at du bibeholder den samme type grøntsagsos om aftenen, når du så varierer grøden om dagen.
Altså i øjeblikket bibeholder du risgrød med banan eller anden frugt og forsøger så at introducere mere grøntsagsmos for hende. Når hun så har vænnet sig til grøntsagsmosen, så prøver du at varierer grøden.

Fortsat held og lykke med det hele og god påske:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder