Svar: Mad til 5 mdr gammel pige
23. marts 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Lise
Din datter er kun 5 mdr gammel og det er naturligt at det tager lidt tid at vænne sig til skemad. At spise ca 1 dl af gangen i hendes alder synes jeg er rigtig fint og da hun er glad for risgrød, så prøv at bibeholde denne.
Risgrød er heldigvis så 'rent' i smagen at du med fordel kan tilsætte andre smage til denne grød og på den måde vænne hende til andet. Det er fint at tilsætte 1 skefuld frugtmos til 1 dl grød. Det kan være alle slags frugter (hjemmelavet eller på glas), det kan være sveskemos, eller det kan såmænd være gulerodsmos - ja gulerod og grød sammen er jo ikke det mest lækre, men jeg kender faktisk familier som har fået børnene til at spise grøntsagsmos ved at forsøge med lidt igennem risgrøden.
Kartoffelmos hæver i munden og der er nogle børn som ikke er glad for dette. Derfor vil det være en god idé at du forsøger med grøntsagsmos lavet af gulerod, blomkål, brocholi, således at du enten kun laver mos af dette eller så kartoffelmosen kun kommer til at udgøre en skefuld og ligesom binder det andet lidt mere sammen, altså uden af udgøre størstedelen.
Mængdemæssigt er det svært at sige, hvor meget hun skal spise. Nogle børn spiser meget og andre lidt og der skal være plads til selvregulering. Principielt kan man dog sige at det er bedre med små og hyppige måltider i stedet for få og store måltider. Jeg vil således hellere have at barnet spiser 1 dl x 3 daglig end 3 dl en gang dagligt. En bud på en normal portion er på ca 2 dl.
Til skemaden synes jeg umiddelbart at du skal tilbyde vand af et lille snapseglas, da du jo både ammer og giver flaske og det derfor lyder som om din datter får sit mælkebehov dækket. Du kan med den alder din datter har ikke længere gå ud fra at hendes behov er ca 1/6 af hendes vægt, men du må tro på at hvis du tilbyder hende, så tager hun hvad hun har behov for. De fleste børn på hendes alder og størrelse vil dog nok have brug for ca 1 liter mælk i døgnet og derudover skemad. Hvis din datter har 5-6 gode våde bleer i døgnet, så får hun umiddelbart nok.
Det er korrekt at frugtmos ikke skal gives i store mængder, da børn jo ofte nyder det lidt søde og derfor godt kan finde på at foretrække dette fremfor grøntsagsmosen.
Din plan for dagen ser fin ud i forhold til hendes alder, så det synes jeg ud skal fortsætte med. Du kan fortsat tilbyde hende flaske/bryst efter et skemåltid og efterhånden som hun bliver større og spiser større portioner, vil hun kunne få mælk af en kop sammen med maden og dermed skrue sit mælkebehov ved dig eller fra flasken ned. Sålænge hun er under 9 mdr synes jeg dog at du skal bibeholde flaskerne eller amme, især når hun skal sove (som hun vel også får nu?). Det er en god måde at falde til ro på og på den måde får hun sin mælkemængde dækket fint ind. Først efter 9 mdr´s alderen kan hun nøjes med to flasker dagligt (morgen og aften), indtil da skal mælk fortsat udgøre størstedelen af hendes indtag.
Hendes sut kan du hælde over med kogt vand når den trænger, ellers kan du nøjes med at skylde den under rindende vand. Hun må jo gerne få vand fra hanen nu.
De fleste børn kan godt lide majs og risgrød, som er en helt fin og lind grød. Nogle børn synes dog også ringtig godt om hirsegrødens smag og den lidt mere fnuggede konsistens. Med hensyn til mos, så kan de fleste godt lide mos med gulerod, fordi gulerod har en lidt sød smag.
En plan for dagen som du har lavet er fin. Du skal i princippet ikke skifte imellem de forskellige typer grød og mos særligt tit. Det er altså ganske udmærket at du holder dig til noget genkendeligt den ene gang om dagen. Jeg foreslår derfor at du bibeholder den vante grød, som din datter glad for til frokost og så forsøger med lidt varieret grøntsagsmos om aftenen. Eller at du bibeholder den samme type grøntsagsos om aftenen, når du så varierer grøden om dagen.
Altså i øjeblikket bibeholder du risgrød med banan eller anden frugt og forsøger så at introducere mere grøntsagsmos for hende. Når hun så har vænnet sig til grøntsagsmosen, så prøver du at varierer grøden.
Fortsat held og lykke med det hele og god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske